Apakah Gold Premium dalam Public Gold?

Spread the love

Perkongsian dari Mahaguru Syukor Hashim berkenaan Gold Premium.

“Gold premium ni, soalan dia senang, tapi jawapan dia panjang. Sebagai dealer PG, saya ringkaskan jawapan seperti ini. Gold premium adalah kos yang public gold caj untuk cover kos insurans dan pengangkutan, untuk hantar emas tersebut kepada branch.

Caj mengikut kepada item-item yang terdapat di Public Gold.

Jawapan seperti ini ringkas dan boleh dihadam untuk kebanyakan pembeli. Kalau beli emas kat kedai emas, mereka akan caj upah tukang. Tapi di Public Gold, kita tak panggil kos upah tukang, tapi gold premium.

Namun untuk orang yang nak tahu maksud premium secara detail.Premium bermaksud kos yang ditambah keatas harga emas untuk cover kos-kos membeli dan menghasilkan produk akhir (end product) seperti banking fee, fabrication/minting, gold losses, % profit, transportation and insurance fee.

Kalau nak tahu in details pasal premium, boleh baca kat sini.” https://preciousmetals.shandaconsult.com/gold-premium/

Bila kita keluarkan emas dari akaun kumpul emas GAP, kita akan di caj dengan Gold Premium mengikut item yang kita keluarkan. Manakala untuk outright purchase atau SEPP, ianya dicaj awal semasa kita buat lock pembelian.

Gold Premium for Gold

Jika masih tak faham, boleh wassup saya untuk penerangan lebih lanjut ya.

Kredit Penulisan pada Tuan Mohd Azinuddin.

Muhamad Khairi Hakim (Kemaskini 26/1/2020)
Dealer Aktif Public Gold
PG00215251

khalifahkhairi

Salam, nama saya Muhamad Khairi Hakim ingin berkongsi pengalaman yang Allah kurniakan dari segi kewangan, EMAS dan juga kehidupan. Blog ini bertujuan satu perkongsian untuk anda semua.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *